Project Medusa

Uniek samenwerkingsproject ‘Medusa’ gestart; opbrengsten naar Radboud Oncologie Fonds

Februari 2022

Boskoop – Afgelopen maanden is hard gewerkt aan de opzet en uitvoering van een uniek project, genaamd ‘Medusa’. Het verhaal achter dit project maakt het dat het bijzonder is. Een aantal jaren geleden trof Piet-jan Vermeulen, grondlegger van onze stichting, een bijzondere zaailing aan van de welbekende kronkelhazelaar. Een toevallige ontdekking, die -zo blijkt nu- een heel mooi effect kan genereren. Piet-jan kwam te overlijden, maar de zaailing bleek uiteindelijk veredelbaar en ook te vermeerderen. Een nieuwe variëteit van de Corylus Avellana was geboren. Een toevallige ontdekking leidt tot nieuw leven!

Veredelen en vermeerderen
De hazelaar kwam na enkele omzwervingen terecht bij Jan-Willem Wezelenburg in Hazerswoude: een vakman op gebied van het veredelen van heestersoorten. Hij kreeg het voor elkaar om de hazelaar op een goede wijze te veredelen en liet de heestervariëteit registreren onder de nieuwe officiële naam Corylus Avelana Medusa (JWW-9). In samenwerking met Van Vliet New Plants krijgt deze heester meer bekendheid. De vermeerdering is begonnen bij verschillende kwekers in Boskoop e.o. Van Vliet New Plants gaat de ‘Medusa’ wereldwijd op de markt brengen.

Unieke samenwerking
Onze stichting heeft het initiatief genomen om in onderlinge samenwerking de heester in een ‘limited edition’ kleinschalig te gaan kweken, te verkopen en de opbrengsten daarvan voor 95% te doneren aan het Radboud Oncologie Fonds. Een fonds, waaraan wij elk jaar een donatie doen voor het onderzoek naar kanker. Die samenwerking is gelukt. We zijn met alle partijen overeengekomen dat we beperkte kwekersrechten krijgen om de heester te vermeerderen en te verkopen.
Het vermeerderen en kweken gaat plaatsvinden bij Inizo, een leef/werkgemeenschap voor jongeren met autisme, gevestigd in Boskoop. Dit biedt deze jongeren de kans om ervaring op te doen met het kweken van deze mooie hazelaar. De eerste onderstammen zijn inmiddels veredeld met de griffel van de Medusa. Ze zijn daarna opgepot en veilig in de kas gezet. De vermeerdering is begonnen. Aan het eind van het groeiseizoen gaan we de eerste exemplaren verkopen. Daarmee hopen we voor heel lange tijd donaties te kunnen doen aan het Radboud Oncologie Fonds. En daarmee een bijdrage te leveren om kanker definitief de wereld uit te helpen.